Hoppning i kvällssolens sken

Inatt föll snön och det är minusgrader i luften. Inte för att jag är största fanet av kyla men är det något som är värre än -15°C så är det slask.
Dock gillar hästarna snön och det är väl det enda viktiga, jag gillar den också, jag gillar bara inte den bitande kylan som vi får här i Valedale redan i mitten-slutet av november.
 
Det är iallafall torsdag vilket innebär hoppträning med Yoshi. Idag körde vi en övning som är inspirerad av en övning i ponnyakuten. Om ni hänger på ska jag förklara den (med några bilder).
Så man börjar med detta hindret och fortsätter rakt fram.
Rakt fram styr man mot tre hinder ganska tätt inpå varandra.
Efter det sista hindret så ska man göra halt innan trädet.

Ganska svår övning, ska berätta lite senare hur det gick för oss.
 
Innan vi började med övningen så travhoppade vi några låga hinder (stockar) lite längre bort. Då kom vi mot dem i trav och rullade vidare i lugn gallopp efteråt. Sedan vände vi och skrittade tillbaka till murarna på vägen.
 
Vi började ganska lugnt eftersom jag ville kolla hur det blev med avstånden och så. Så vi tog en ganska lugn galopp och det gick toppen, dock fick Yoshi huvudet i busken första gången men annars gjorde vi halten i tid och fick in 3-4 galoppsprång mellan hindrena i kombinationen.
Så kan det gå
 
När det kändes bra så ökade jag lite, det gick bra det också. Men det var verkligen tajt, fick in 1-2 galoppsprång mellan. När vi ökade så vi hade en ganska snabb fart var det nästan studs, 0-1 galoppsprång mellan hindrena och ett par tvärnitar.
Men jag är nöjd, det var riktigt svårt och vi gjorde vårt bästa.
Känn er fria att hämta inspiration från den här övningen, ge gärna cred tho ;)
/Ankan
Allmänt, Ankan, Tävling och träning | |
Upp