Morgonsol

Hej på er! Det var ett tag sen. Jag har, som Ankan berättade, varit ganska upptagen med det nya tillskottet i Valedaleflocken. Har varit i stallet så gott som dygnet runt senaste två veckorna och det har varit väldigt kul men även jobbigt såklart. Bloggen har inte unnits i mina tankar men idag slog det mig att jag inte bloggat på ett tag, haha.
 
För det första kan jag berätta att han fått ett namn, det slog mig en morgon när jag var ute med Bella kring 5-6-tiden en morgon här i veckan. Han hade varit vaken när jag gick ut precis som varje morgon. Han vaknar samtidigt som solen. Så han heter Morgonsol, fint va?
 
Jag kan berätta lite om hur det gick att hämta. På gården fick Goomba och Morgonsol bekanta sig lite, sedan fick Goomba stå i transporten medans jag skrev på och läste igenom lite papper då vi inte ville släppa dem lösa tillsammans utan uppsikt. För man kan ju faktiskt inte veta till 100% vad hästen kommer göra. Sedan fick jag lite hjälp med att göra iordning honom och transporten för resan hem samt att jag fick lära känna honom lite.
Resan hem gick jättebra, båda stod lugnt när jag körde och han tyckte det inte verkade jätteläskigt. Sen tog jag pauser en gång i kvarten för att hälsa på dem och känna stämningen där inne samt kolla om han ville ha flaskan. Det gick förvånadsvärt bra, trodde det skulle vara svårare men nixpix, duktiga killen.
Väl hemma fick han utforska stallet och lära känna sin box. Han var väldigt nyfiken men även lite försiktig. Efter att han gjort sig hemmastadd i boxen fick det räcka med nya intryck för den dagen.
 
I veckan har vi tränat på grimma och grimmskaft-grejen samt utforskat byn, en del i taget. Han har fått hälsa på människorna som bor i husen vi kollat på och han har betett sig väldigt bra och varit nyfiken på alla.
 
Även hästarna har han fått hälsa på, en i taget under uppsikt. Alla har tagit emot honom bra förutom Cole som har busat lite överdrivet med honom. Men jag tror att de kan bli kompisar så småningom, det gäller bara att Cole accepterar Morgonsol och att han kommer vara där framöver.
 
Här har ni en liten bild på gullnosen, mig och Goomba.
/Frida
Allmänt, Frida, Nyheter | |
Upp