Berguven

Hej, hej! Idag skulle John åka iväg och köpa material till vattenkvarnen och jag hoppades innerligt att han skulle fråga mig om jag kunde ta Berguven på en tur. Och det var min dag, för det fick jag. Jag fick ett så bra första intryck av Berguven när de lastade ur honom, så himla lugn och klok häst. Han klär sitt namn, kan man väl säga. Klok som en uggla.
 
Berguven är en mustang som John lärde känna när han bodde i USA för något år sedan, Berguven och hans flock var magra och uttorkade och en organisation som jag inte komma ihåg namnet på hittade dem och tog hand om dem. Så träffade John på något sätt Berguven och de blev goda vänner. När John skulle hem till Jorvik igen fick Berguven följa med och han har enligt John aldrig varit lyckligare än när han fick komma till Jorvik och öns lugn.
Först lärde jag känna honom lite på ridbanan en stund. Så väluppfostrad och lyhörd. Man undrar ju vilket arbete det måste krävts för att förvandla en mager liten vildhäst till denna vältränade hästen som ni ser på bilderna.
Sen hoppade vi något litet språng i skogen innan vi sprang iväg mot norra bergsmassivet. Han sitter på mycket kraft, denna hästen.
Kolla vilken ståtlig häst, en riktig dröm att rida vilket gav lite perspektiv på de hästar jag rider. Yoshi och Brave är ju så gott som raka motsatsen till Berguven med deras starka åsikter och att de aldrig tappar bort sig själva. De har egna planer på hur allt ska göras och har mycket att säga till om. Sen är de fulla av glädje och energi, särskilt Yoshi då. Ingen dag är en annan lik med dem. Jag älskar mina tjejer (det inkluderar även Spirit såklart), delvis på grund av deras starka personligheter. och delvis på grund av deras glädje.
 
Men att rida andra hästar än de man vanligtvis rider är nyttigtför att utveckla sin ridstil efter olika hästar.
 
Hare gött!
/Ankan
Allmänt, Ankan, Tävling och träning | |
Upp