Gammal dressyrsadel med nytt liv

Hejsan! Frida här! I veckan har jag varit till Carney som gjort ett träns åt mig och även fixat till en gammal dressyrsadel som låg och skräpade på stallvinden, ingen vet vem som äger den och Gareth säger att den har legat där i årtionden. Så jag tänkte ge den gamla sadeln en chans till nytt liv och lade den i Carneys händer, har hört gott om honom och måste erkänna att sadeln och tränset är riktigt fina. Båda är gjorda i brunt läder och tränset är dekorerat med vita stenar på nosgrimman, pannbandet och faktiskt även käkremmen. Har aldrig sett det förut men det gör sig fint på detta tränset.
 
Sedan snön föll onsdag natt har paddocken varit lite svår att använda så det har inte blivit någon träning med Gareth, men då har ju Goomba och jag haft tid och ork att träna på annat för en gångs skull. Idag hjälptes vi åt ett par stycken att skotta paddocken så vi inte skulle rida omkring i snön.
 
Iallafall så var det dags att provrida sadeln, har inte suttit i en dressyr på riktigt länge så det kändes lite ovant men annars var den riktigt bekväm, låg bra på Goombas rygg och hon verkade gilla den. Mye trevligt ; )
 
Det blev inget vidare avancerat utan jag ville mest känna in sadeln, någon volt och några serpentinbågar men mest övergångar. Nytt bett blev testat dessutom, ett rakt gummibett. Ville testa ett nytt bett och så slipper jag byta bett när jag byter träns. Hon tyckte det var skönt att inte ha ett metallbett i munnen men annars var det inte så stor skillnad. Man kanske skulle införskaffa ett till för att byta ut mitt tredelade tränsbett, å andra sidan kan det vara skönt med lite variation.
 
Utöver de nya fina sakerna till Goomba så har jag även beställt hem en brun hatt, brun kavaj och vita ridbyxor. Ni kanske märker att nånting är på gång? 😏
Dethär med hatt och dressyrsadel är ett stort steg i rätt riktning mot att börja tävla dressyr, skulle vara kul att åka iväg på någon tävling efter vintern kanske, det är ingen stress men jag tror att Goomba gillar att tävla och som med kompisar, en kompis kan inte bestämma vad man ska göra hela tiden. Tävling skulle Goomba bestämt, dock har jag inget emot att tävla : )
 
//Frida
Allmänt, Frida, Outfits & New in, Tävling och träning | |
Upp