Att inse saker efter tusende gången

Senast ni hörde om Brave var det om ett hemskt ridpass utanför Valedalepaddocken. Sedan dess har vi inte direkt varit goda vänner, men jag vet att hon innerst inne vet att jag endast gör det för hennes egna bästa. Hon såg mig i ögonen ordentligt några dagar efter, lite som om hon bad om förlåtelse för vad hon utsatte mig för. Men det var något annat också. Något jag inte förstod förens nyligen när jag kollade om Spirit, hästen från vildmarken.
 
Jag har sett filmen massor av gånger och det har varit min favoritfilm sen första gången jag såg den. Jag har känt Brave i snart 18år och ändå har jag utsatt henne för alla dessa prövningar utan att inse vad jag gör. Jag försöker tämja henne, även om det är ett ord jag sällan använder.
 
Hon har gjort alla dessa uppoffringar och ändringar för min skull, utan att jag insett vad hon gjort. Det började med att hon lät mig sitta på hennes rygg, sedan med att jag fick ge förslag på vart hon skulle sätta fötterna. Nu står hon i en box i Valedale-stallet och åker hästtranssport med jämna mellanrum. Och jag ska föreställa en vän. Ett sårat hjärta går inte att sätta oändligt många plåster på. Hon kan inte ge mig hur många chanser som helst och jag vill verkligen inte möta den dagen hon inte förlåter mig längre.
Jag insåg när jag såg filmen att hon inte kommer sätta sin fot i den där paddocken förens hon vill det av hela sitt hjärta. Så därför slänger jag det målet i papperskorgen på direkten. Dessutom ska jag börja lyssna mer på henne.
 
Blicken hon gav mig några dagar efter det hemska träningspasset betydde inte bara att hon var ledsen för hur hon betett sig, hon var även ledsen att jag inte förstod hur jag betedde mig.
 
Så nu ska hon få gå ute fram tills oktober-november när snön börjar falla. Längre än så om hon vill. I Valedale-stallet har vi samma GPS-anordningar till hästarna som till korna så hon ska få fortsätta med den som vanligt. Hon bestämmer vart vi ska för det är bara Brave som kan bestämma vart Brave sätter sina fötter, så enkelt är det.
 
"Your name is Brave, who's heart has currage enough to forgive, who's soul can heal two after it's been hurt. Brave, you who have the bravery of a soldier and a heart loving enough to think the best about every soul."
Hon är min bästavän och det är på tiden att jag börjar bete mig som hennes.
Allmänt, Ankan, Övrigt | |
Upp